Frågor och svar

Frågor och svar

Nedan hittar du svar på några av de vanligaste frågorna.


Anmälan

• Hur anmäler jag mig till ett arrangemang?

Ett stort urval av våra arrangemang presenteras direkt på startsidan (under terminens gång) – där får du en överblick över vårt aktuella program. Samtliga arrangemang, ordnade efter kategorier och ämnen, hittar du under fliken Program och anmälan, i vänsterrubriken.

Börja med att gå in på startsidan och logga in på ditt användarkonto. Välj sedan det arrangemang som du vill anmäla dig till. Boka plats på arrangemanget genom att klicka på den gröna knappen BOKA OCH BETALA. Följ sedan anvisningarna på skärmen.

• Kan jag anmäla mig endast till enstaka föreläsningar i en föreläsningsserie?

Nej, du anmäler dig till en hel serie, sedan avgör du själv vilka föreläsningar du önskar gå på.

Jag vill anmäla mig till en språkkurs men vet inte vilken nivå som passar mig bäst. Hur kan jag testa min nivå?

Du kan gå in på www.folkuniversitetet.se/Las-mer-om-sprak/Spraktest/ och göra ett webbaserat inplaceringstest för att testa dina språkkunskaper online.

Vi rekommenderar också att ta kontakt med kursledaren som kan berätta mer om kursens upplägg och nivå.

 

Inloggning/Användarkonto

• Jag kan inte skapa ett användarkonto. Hur gör jag?

Vänligen följ anvisningarna som finns på startsidan – du hittar dem bl.a. i bildkarusellen. Gör så här:

Gå till startsidan och klicka på den orangea knappen LOGGA IN högst uppe till höger. Klicka sedan på länken Skapa ett konto här och fyll i dina person- och kontaktuppgifter. Därefter klickar du på REGISTRERA (Obs! Använd ej Enter-knappen). Klart!

Vid registreringen måste du uppge ditt personnummer, alltid 12 siffror med streck (t.ex. 19451230-1234), så kontrollera noga att du skrivit in korrekt nummer. Endast svenska personnummer gäller. Personnumret är därefter ditt kundnummer hos oss.

E-postadress, telefonnummer och mobilnummer är inte obligatoriska vid registreringen.

Vi rekommenderar att du använder Chrome som webbläsare när du surfar på vår hemsida. Du kan ladda ner Chrome här: https://www.google.se/chrome/browser/desktop/index.html.

• Var hittar jag Mina sidor?

Du kommer direkt till Mina sidor så fort du har loggat in på vår hemsida med ditt personnummer och lösenord. När du sedan surfar på vår hemsida i inloggat läge, kan du alltid se Mina sidor genom att klicka på ditt namn (blåmarkerat) högst uppe till höger (text Du är inloggad som…).

• Kan jag få registrera ett användarkonto och uppge samma e-postadress som min make/maka (eller någon annan)?

Nej. En och samma e-postadress kan inte vara kopplad till två olika användarkonton, av säkerhetsskäl.

Observera att en e-postadress inte är någon obligatorisk uppgift vid registrering av användarkonto: du kan skapa ditt konto utan att uppge någon e-postadress.

 

Reservplats

Jag ville boka mig på ett arrangemang men blev reserv. Vad betyder det och när kommer jag att få bekräftelse på att jag blivit antagen till arrangemanget?

Arrangemanget du anmält dig till är fullbokat och du har fått en reservplats och blivit placerad i kö. Om en plats blir ledig, kommer en kallelse att skickas till dig med information om att du nu har fått plats på arrangemanget, samt en faktura.

Trots att jag anmälde mig redan första dagen blev jag reserv. Varför blev det så?

Efterfrågan på våra arrangemang är större än det utbud vi kan erbjuda. Det är många som vill försäkra sig om en plats. Därför är söktrycket stort redan första dagen på vissa arrangemang.

Jag har blivit placerad på reservlistan men har ångrat mig. Måste jag avanmäla reservplatsen?

Ja. Eftersom även anmälan som reserv är bindande, är det viktigt att du avanmäler dig från din reservplats om du inte längre vill gå på arrangemanget; vänligen se nedan för hur du gör. Avanmäler du din reservplats innan eventuell kallelse kommer, debiteras du ingen avbokningsavgift.

 

Avanmälan, avbokning, byte av plats

Hur avanmäler jag min reservplats?

Avanmälan av reservplats sker per telefon till vår expedition eller via e-post till kansliet(at)senioruniversitetet.se. Uppge ”Avanmälan reservplats” i ämnesraden.

Hur avbokar jag min plats?

Gå in på startsidan och logga in på ditt användarkonto. Under Mina sidor ser du alla dina aktuella bokningar. Klicka i rutan Avboka för det arrangemang det gäller. Observera våra avbokningsavgifter: vid varje avbokning utgår en expeditionsavgift på minst 50 kr. Om du återtar anmälan senare än en vecka före kursstart betalar du 100 kronor i avgift, efter kursstart hela kursavgiften.

• Jag har fått plats på ett arrangemang men önskar gå något annat i stället. Kan jag få byta plats mellan arrangemangen?

Nej. Av administrativa skäl går det inte att byta plats mellan olika arrangemang. Du måste först avboka din plats på det arrangemang du inte längre vill gå och sedan boka in dig på det arrangemag som du önskar gå i stället. Obsevera avbokningsavgiften (se ovan).

 

Betalning/Fakturafrågor

Hur betalar jag?

Enklast betalar du med bankkort när du bokar dig på hemsidan. Det är gratis. Väljer du faktura, tillkommer en fakturaavgift på 29 kr. Invänta alltid faktura, som kommer med e-post eller vanlig post. Gör inga inbetalningar på annat sätt! Kontrollera din skräppost i mailen så att din faktura inte gömmer sig där. Alla frågor gällande din faktura besvaras av Svea Ekonomi AB, www.svea.com.

Kan jag med min faktura betala även avgifterna för min make/maka (eller någon annan)?

Nej. Varje faktura är personlig och det går inte att betala kurs- eller medlemsavgifter på någon annans faktura.

Jag har fått en faktura per e-post. Hur betalar jag den?

Om fakturan har skickats till din e-postadress, ligger den som en bifogad fil till e-postmeddelandet. Öppna filen så ser du din faktura. Vill du så kan du skriva ut den på papper. Betala den som vanligt.

Var hittar jag mitt OCR-nummer på fakturan?

Varje faktura har sitt eget specifika OCR-nummer som du anger vid betalning. OCR-numret är samma sak som referensnummer. Du hittar det bl. a. längst ner till vänster på fakturan.

Jag har aldrig fått min faktura, däremot skickades en kravfaktura till mig. Hur kommer det sig?

Det kan bero på att du har råkat uppge fel e-postadress. Din faktura kan också ha filtrerats som spam av din server eller ditt mailprogram. De flesta fakturorna skickas med e-post, men om de blir obetalda så skickas en påminnelsefaktura (kravfaktura, kostnad: 60 kr) med vanlig post till din folkbokföringsadress.

Jag har fått inkassokrav. Hur kommer det sig och vad gör jag nu?

Då fakturan samt påminnelsefakturan inte betalats i tid, har ärendet skickats vidare till inkasso hos Svea Ekonomi AB. Vid frågor om ärendet, vänligen kontakta Svea Ekonomi AB, www.svea.com.

På senioruniversitetet.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor? Ok