Boka arrangemang

Går det att boka för två personer i en och samma anmälan?

Ja, du kan boka för två personer. Vid anmälan, anger du den andra personens fullständiga personnummer. Kontrollera först om den andra personen har ett eget konto på vår hemsida – annars kommer anmälan inte kunna gå igenom. När du bokar in en extra person kan du endast betala med kort eller Swish, inte med faktura.

När kommer min kallelse?

Kallelsen skickas ca en vecka före kursstart till den e-postadress du angivit i ditt konto.

När kan jag anmäla mig?

När ett arrangemang publiceras på vår webb framgår det när det går att börja boka plats. Du kan sedan anmäla dig så länge Boka-knappen är grön (i regel 2-3 veckor efter att arrangemanget har börjat).

Har jag förtur till nästa termin?

Om studiecirkeln eller universitetskursen du går fortsätter nästa termin får du ett e-postmeddelande med inbjudan till förtursanmälan. Mejlet kommer ett par dagar innan bokningen öppnar för alla medlemmar.

Kan jag anmäla mig endast till enstaka föreläsningar i en föreläsningsserie?

Nej, du anmäler dig till en hel serie, sedan avgör du själv vilka föreläsningar du önskar gå på.

Hur anmäler jag mig till ett arrangemang?

Börja med att logga in på ditt konto – då kommer du till Mina sidor. Tryck sedan på knappen Boka arrangemang och välj det arrangemang som du vill anmäla dig till. Boka plats på arrangemanget genom att klicka på den gröna Boka-knappen och fortsätt till betalningen. Har du inget konto på vår hemsida? Läs på Medlemskap och konto här ovan hur du gör för att skapa konto.

Reservplats

Hur avanmäler jag min reservplats?

Anmälan till reservplats är bindande. Om du inte vill stå kvar måste du avanmäla platsen. Det gör du på Mina sidor. Klicka i rutan Avanmäl för det arrangemang det gäller. Avanmäler du din reservplats innan eventuell bekräftelse skickas, debiteras du ingen avbokningsavgift.

Trots att jag försökte anmäla mig redan första dagen fick jag bara reservplats. Varför blev det så?

Efterfrågan på våra arrangemang är oftast större än det utbud vi kan erbjuda. Därför är söktrycket stort redan första dagen på vissa arrangemang.

Vad innebär reservplats?

Om arrangemanget du vill anmäla dig till är fullbokat kan du boka en reservplats och bli placerad i kö. Om en plats blir ledig, kommer en bekräftelse att skickas till dig med information om att du nu har fått plats på arrangemanget, samt en faktura.

Betalnings- och fakturafrågor

Var hittar jag OCR-numret på fakturan?

Varje faktura har sitt eget specifika OCR-nummer som du anger vid betalning. OCR-numret är samma sak som referensnummer.

Hur betalar jag?

Enklast betalar du med bankkort eller Swish när du bokar dig på hemsidan. Det är gratis. Väljer du faktura, tillkommer en faktureringsavgift på 29 kr. Fakturan skickas med e-post. Invänta alltid fakturan innan du betalar – gör inga inbetalningar på annat sätt. Kontrollera din skräppost i mejlen så att din faktura inte gömmer sig där. Frågor gällande din faktura besvaras av Svea Bank AB, www.svea.com

Jag har aldrig fått min faktura, däremot skickades en kravfaktura till mig. Hur kommer det sig?

Det kan bero på att du har råkat uppge fel e-postadress vid anmälan. Mejlet med din originalfaktura kan också ha filtrerats som spam av din server eller ditt mejlprogram. Fakturorna skickas med e-post, men om de blir obetalda så skickas en påminnelsefaktura (kravfaktura, kostnad: 60 kr) med vanlig post till din folkbokföringsadress.

Jag har fått en faktura per e-post. Hur betalar jag den?

Fakturan som skickats till din e-postadress ligger som en bilaga till e-postmeddelandet. Klicka på ikonen för bilagan och öppna filen så ser du din faktura. Vill du så kan du skriva ut den på papper. Betala den som vanligt.

Jag har fått inkassokrav. Hur kommer det sig och vad gör jag nu?

Då originalfakturan samt påminnelsefakturan inte betalats i tid, har ärendet skickats vidare till inkasso hos Svea Bank AB. Vid frågor om ärendet, vänligen kontakta Svea Bank AB, www.svea.com

Avboka

Hur avbokar jag min plats?

Logga in på Mina sidor. Där ser du alla dina aktuella bokningar. Klicka på knappen Avboka för det arrangemang det gäller. Observera våra avbokningsavgifter: vid varje avbokning utgår en expeditionsavgift på minst 50 kr. Om du återtar anmälan senare än en vecka före kursstart betalar du 100 kronor i avgift, efter kursstart – hela kursavgiften. Observera att medlemsavgiften inte återbetalas.

Jag har fått plats på ett arrangemang men vill byta till ett annat. Hur gör jag?

Du måste först avboka din plats på det arrangemang du inte längre vill gå och sedan boka in dig på det arrangemang som du önskar gå i stället. Observera avbokningsavgiften (se ovan).

Jag har hamnat på fel nivå på min språkkurs. Kan jag byta?

Om din studiecirkel i språk är för lätt eller för svår, kan du byta om det finns ledig plats. Kontakta Ann-Marie Engback, studierektor för studiecirklarna. Gör gärna ett språktest HÄR för att få en indikation på vilken nivå du bör välja.

Återbetalning

Jag har avbokat ett arrangemang där jag redan betalat kursavgiften. Hur blir det med återbetalningen?

Om du betalat med kort eller Swish kommer återbetalning tillbaka på samma sätt. Om du valt att betala med faktura får du en kreditfaktura. Vi kontaktar dig per e-post med mer information kring återbetalningen. Vi återbetalar avgifterna i samarbete med Svea Ekonomi AB, www.svea.com

Jag har inte fått någon återbetalning av medlemsavgiften. Varför?

Kursavgiften återbetalas när du avbokar. Men medlemsavgiften återbetalas inte; det är inte en avgift utan ett medlemskap i vår förening. Läs mer HÄR om vad du får för medlemsavgiften.

Medlemskap och konto

Hur blir jag medlem?

Du börjar med att skapa ett konto på vår hemsida. Klicka på knappen Logga in uppe till höger och gå sedan till rutan Skapa nytt konto. När du fyllt i dina uppgifter och skapat ditt konto kommer du till Mina sidor. Där kan du boka medlemskap – se den gula bannern högst upp på sidan.

När jag vid inloggningen skriver in mitt personnummer ändras detta till mitt telefonnummer. Hur får jag bort det?

Du har förmodligen aktiverat Autofyll-funktionen i din webbläsare. Gå till inställningarna i din webbläsare och ta bort funktionen. Vi rekommenderar också att rensa webbhistoriken och ta bort alla sparade lösenord och kakor (cookies). Kom ihåg att stänga webbläsaren därefter och öppna den på nytt innan du skriver in vår adress i adressfältet.