Kan en handling vara omoralisk även om den skänker lycka? Kan moralfrågor avgöras eller är det bara tycke och smak? Finns det säker kunskap eller kan allt omprövas? Hur förhåller sig språket till världen?
Grundkurs: 30 poäng. Moment 3:4.
Momentet motsvarar 7,5 högskolepoäng.
Moment 3 av grundkursen i filosofi tar upp utvalda filosofiska problem och gestalter inom såväl praktisk (moralfilosofi, etik) som teoretisk filosofi (språkfilosofi, kunskapsteori). Utifrån originaltexter, välskriven sekundärlitteratur och föreläsningar kommer vi tillsammans att studera och utvärdera filosofernas försök att besvara dessa frågor.
Till hösten ges moment 4 med samma tema som en fortsättning på moment 3.
Nya deltagare är välkomna.
Kursledare Henrik Ahlenius, fil.dr, Stockholms universitet, henrik.ahlenius@philosophy.su.se, och Palle Leth, fil.dr, Stockholms universitet, plt@du.se
Tid Åtta fredagar kl.12.30–15.00: 14/3–28/3, 11/4, 25/4, 9/5–23/5
Lokal Katasalen, ABF-huset, Sveavägen 41
Litteratur
För Henrik Ahlenius föreläsningar:
Stuart Rachels & James Rachels, Rätt och fel: introduktion till moralfilosofi, Studentlitteratur 2015.
Därutöver tillkommer artiklar och utdrag som blir tillgängliga som pdf:er på kurshemsidan.
För Palle Leths föreläsningar:
Artiklar och utdrag ur böcker som tillhandahålls som kompendier via kurshemsidan. Exempel på titlar från litteraturen: Frege, Gottlob, ‘Om mening och betydelse’ (1892), i Skrifter i urval, sv. övers. D. Birnbaum & S.-O. Wallenstein, Stockholm, Thales, 1995, s. 34–57. (Tidigare övers. finns i vol. av Marc-Wogau, utg., Filosofin genom tiderna.)
Fricker, Miranda, Epistemisk orättvisa. Kunskap, makt och etik (2007), sv. övers. C.-F. Brück, Stockholm, Thales, 2018.
Russell, Bertrand, ”Om denotation” (1905), sv. övers. H. Wennerberg, i K. Marc-Wogau et al., utg., Filosofin genom tiderna. 1900-talet. Före 1950, 2 uppl., Stockholm, Thales, 2020, s. 64–78. (Även i tidigare utg.)